(که سپوره وي که پوره وي نو په شریکه به وي (باچاخان)

راشد احمد خان

[01.Apr.2023 - 15:19]

د صوابۍ سره تعلق لرونکی رشيد احمد خان په پښتو موسيقۍ کې پي ايچ ډي کړې ده.

 

 راشد اے پي پي ته وويل چې زما څېړنيزه او تنقيدي مقاله د پښتو موسيقۍ د څېړلو او د هغې د بېلا بېلو دودونو تر منځ د توپيرونو د بيانولو لومړۍ هڅه وه.

 

 د خپلې ادعا په حواله، ډاکټر رشید وویل چې هندي کلاسیک موسیقۍ 3,500 کاله وړاندې د مقدس ویدیک صحیفو څخه سرچینه اخیستې چیرې چې منترونو د موسیقۍ یادښتونو او تالیک سایکلونو سیسټم رامینځته کړی.

 

 "دا یو متفقه تاریخي حقیقت دی، چې زما په تحقیق هم ثابته شوې چې د ویدک لومړنۍ جملې د پښتونخوا په غرونو کې لیکل شوي دي ځکه چې په مقدس کتاب کې هم زموږ د سیمې د مختلفو سیندونو ذکر شوی دی لکه د سوات لپاره سوات، د سوات لپاره کرم، سومو کرومو او راشد د خپلې خبرې د ثابتولو لپاره وویل، د کابل مشهور سیند.

 

 د دغو ځايونو يادونه هم د دې نظر ملاتړ کوي چې د ويدي لومړنۍ کلمې د هندوکش، ننگرهار، مردان، سوات او د پېښور د دره پورې اړه لري.

 

 په هغه وخت کې د هندویزم مشرانو درې شعرونه جوړ کړل: اودات، انودات او سواریتا چې د هندي کلاسیک موسیقۍ درس یې پیل کړ او وروسته یې د (ساری گاما پا دا نی صاحب) بنسټیز درس وګرځاوه.

 

 هغه زياته کړه، چې هندي کلاسيک موسيقي د پښتو له فولکلوريکي موسيقۍ سره نږدې تړاو لري، چې د وخت په تېرېدو او د تمدن له پراختيا سره نوره هم فرعي کېږي.

 

 ډاکټر رشيد په خپله څېړنيزه څېړنه کې د ګندهارا په مانا هم بحث وکړ چې په پراخه کچه د عطر په توګه اخيستل کېږي.

 

 د هغه په ​​وينا، اصلي نوم يې ګندهارواس و، چې مانا يې د خټکو ښکلي خدايان دي، چې په اسمان کې وو.

 

 د ګندهاروا نوم وروسته په ګاندهو بدل شو چې معنی یې موسیقي او بالاخره ګندهارا، هغه ځای چې موسیقي پکې غږول کیده.

 

 هغه استدلال وکړ چې د کوشان د سلطنت په وخت کې په سیمه کې د بودیزم له راتګ او خپریدو وروسته، هندوان د خپلو مذهبي او موسیقي وسایلو او دودونو سره د برصغیر نورو برخو ته مهاجر شول.

 

 ډاکټر رشيد د پاکستان او افغانستان بېلا بېلو ښارونو ته سفر وکړ او د پښتو موسيقۍ په اړه يې د خپلې څېړنيزې مقالې لپاره له ۲۰۰۰ څخه زياتو موسيقارانو، کارپوهانو او ولسي هنرمندانو سره مرکې وکړې.

 

 هغه وويل: ما د خېبرپښتونخوا، بلوچستان او حتی افغانستان څو ښارونو او موزيمونو ته سفرونه وکړل چې د پښتو لوک موسيقي تاريخ، دوره او ارتقاء د هغه موسيقي آلاتو سره وڅېړم چې د پښتو لوک تالونو ته لار هواروي. دا تاثر تر نن ورځې پورې ژوندي پاتې شو .

 

 هغه په ​​خپله مقاله کې وويل: ما هڅه کړې چې د پښتو موسيقي څلور اصلي دودونه چې کندهاري، لوګر، يوسفزي او پکتي شامل دي، معرفي کړم.

 Y ته وویل چې زما څیړنیزه او انتقادي مقاله د پښتو موسیقۍ د څیړلو او د مختلفو دودونو تر مینځ د توپیرونو ماهیت تشریح کولو لومړۍ هڅه وه.

 

 د خپلې ادعا په حواله، ډاکټر رشید وویل چې هندي کلاسیک موسیقۍ 3,500 کاله وړاندې د مقدس ویدیک صحیفو څخه سرچینه اخیستې چیرې چې منترونو د موسیقۍ یادښتونو او تالیک سایکلونو سیسټم رامینځته کړی.

 

 "دا یو متفقه تاریخي حقیقت دی، چې زما په تحقیق هم ثابته شوې چې د ویدک لومړنۍ جملې د پښتونخوا په غرونو کې لیکل شوي دي ځکه چې په مقدس کتاب کې هم زموږ د سیمې د مختلفو سیندونو ذکر شوی دی لکه د سوات لپاره سوات، د سوات لپاره کرم، سومو کرومو او راشد د خپلې خبرې د ثابتولو لپاره وویل، د کابل مشهور سیند.

 

 د دغو ځايونو يادونه هم د دې نظر ملاتړ کوي چې د ويدي لومړنۍ کلمې د هندوکش، ننګرهار، مردان، سوات او د پېښور د دره پورې اړه لري.

 

 په هغه وخت کې، د هندویزم مشرانو درې شعرونه جوړ کړل: اودات، انودات او سواریتا چې د هندي کلاسیک موسیقۍ تدریس پیل کړ او وروسته یې د "ساری گاما پا دا نی صاحب" بنسټیز درس جوړ کړ.

 

 هغه زياته کړه، چې هندي کلاسيک موسيقي د پښتو له فولکلوريکي موسيقۍ سره نږدې تړاو لري، چې د وخت په تېرېدو او د تمدن له پراختيا سره نوره هم فرعي کېږي.

 

 ډاکټر رشيد په خپله څېړنيزه څېړنه کې د ګندهارا په مانا هم بحث وکړ چې په پراخه کچه د عطر په توګه اخيستل کېږي.

 

 د هغه په ​​وينا، اصلي نوم يې ګندهارواس و، چې مانا يې د خټکو ښکلي خدايان دي، چې په اسمان کې وو.

 

 د ګندهاروا نوم وروسته په ګاندهو بدل شو چې معنی یې موسیقي او بالاخره ګندهارا، هغه ځای چې موسیقي پکې غږول کیده.

 

 هغه استدلال وکړ چې د کوشان د سلطنت په وخت کې په سیمه کې د بودیزم له راتګ او خپریدو وروسته، هندوان د خپلو مذهبي او موسیقي وسایلو او دودونو سره د برصغیر نورو برخو ته مهاجر شول.

 

 ډاکټر رشيد د پاکستان او افغانستان بېلا بېلو ښارونو ته سفر وکړ او د پښتو موسيقۍ په اړه يې د خپلې څېړنيزې مقالې لپاره له ۲۰۰۰ څخه زياتو موسيقارانو، کارپوهانو او ولسي هنرمندانو سره مرکې وکړې.

 

 هغه وويل: ما د خېبرپښتونخوا، بلوچستان او حتی د افغانستان څو ښارونو او موزيمونو ته سفرونه وکړل چې د پښتو فولکلوريکي موسيقۍ د تاريخ، دورې او تکامل په اړه د موسيقۍ د آلاتو ترڅنګ وګورم چې د پښتو فولک تالونو دا تاثر تر نن ورځې پورې ژوندی پاتې شوی دی." .

 

 هغه په ​​خپله مقاله کې وويل: "ما هڅه کړې چې د پښتو موسيقي څلور اصلي دودونه چې کندهاري، لوګر، يوسفزي او پکتي شامل دي، معرفي کړم.

Pashtu Singer Rashid Ahmad Khan Pa Pakhto Music kommt PHD Wakrra 

01.04.2023

-
بېرته شاته